Tit oplever jeg at sidde overfor et par i min praksis, der har glemt, hvorfor de er sammen. Der skete noget på vejen, som gjorde, at de mistede forbindelsen til hinanden. Der blev måske fokuseret på at smøre leverpostejsmadder til afkommet, karrieren krævede alt energien, eller også var der for meget, der var for konfliktfyldt i relationen. Så ‘os’ blev pænt foldet sammen, og lagt bagerst i vasketøjskurven.
Vi holdt op med at gøre os umage overfor hinanden.
At tage kærligheden for givet, og tro at ens relation er en uudtømmelig brønd, er en farlig strategi at sætte sin lid til. Et forhold kræver, at begge parter tager ansvar for at vedligeholde det. Især når det bliver svært, og livet gør, hvad det kan for at spænde ben. Derfor er det vigtigt, at I husker hinanden på, at I begge er ansvarlige for, at jeres relations tandhjul bliver smurt og efterspændt.
Husk derfor:
At tjekke ind med hinanden tit og spørg, hvordan det går.
Køb den lakridspibe som din partner holder så meget af.
Lad være med at gemme dine utilfredsheder. Fortæl sårbart om dem.
Mind hinanden om, hvad det er i godt kan lide ved hinanden.
Husk at se hinanden i øjnene, kys og kram.
Og ikke mindst leg sammen.
God vedligeholdelse.
Kh
//Mikkel
Hvis du kan mærke, at noget i dine relationer kalder på mere klarhed, tilbyder jeg en 15 minutters gratis indledende samtale.
I min coaching arbejder jeg med mænd og par, der vil blive mere præcise i det, de mærker, siger og gør – og tage mere ansvar for det, der sker mellem dem og de mennesker, de står tæt på.
Jeg tilbyder coaching for mænd og par i København og Nordsjælland – samt online.