JEG HØRER, HVAD DU SIGER

Sidste gang du modtog et nyhedsbrev fra mig, lovede jeg at vende retur med nogle værktøjer til, hvordan du kunne blive bedre til at tage ansvar for dig selv i de svære samtaler. Hvis du ikke læste nyhedsbrevet, anbefaler jeg, at du gør det her, inden du fortsætter:

BLIV I DIN EGEN BUTIK

Sidste gang gav jeg dig en øvelse, hvor jeg bad dig lægge mærke til, hvornår du gik over i andres butik, og hvornår andre gik over i din. Hvordan er det gået, og hvad har du lagt mærke til?

For at sikre, at du får den bedste samtale, skal du være ekstremt opmærksom på, at det er fra din egen butik, at du fortæller om, hvad der sker hos dig af følelser. Endvidere være opmærksom på, at dit budskab er tydeligt, og du har brugt tid på at forberede dig. Hvad er det for en handling/adfærd, du reagerer på – og hvad gør det ved dig?

FÅ råd og øvelser TIL DIG - OG DIT PARFORHOLD

Læs i persondatapolitikken om hvordan jeg behandler dine oplysninger

Sidste gang gav jeg dig en øvelse, hvor jeg bad dig lægge mærke til, hvornår du gik over i andres butik, og hvornår andre gik over i din. Hvordan er det gået, og hvad har du lagt mærke til?

For at sikre, at du får den bedste samtale, skal du være ekstremt opmærksom på, at det er fra din egen butik, at du fortæller om, hvad der sker hos dig af følelser. Endvidere være opmærksom på, at dit budskab er tydeligt, og du har brugt tid på at forberede dig. Hvad er det for en handling/adfærd, du reagerer på – og hvad gør det ved dig?

NÅR DU GIVER KRITIK

Mange har travlt med at passe på sig selv ved at være ovre hos den anden og fortælle, hvorfor og hvordan de har handlet forkert. Der gør heller ikke situationen bedre, at man samtidigt fortæller ens partner, hvordan de kommer til at reagere på budskabet. Her er det vigtigt at forstå, hvordan man bedst siger det, man har på hjertet – og ved hvornår man skal trykke på bremsen.

Sådan lyder det, når du bliver i egen butik:

Når du ikke lytter til mine meninger, føler jeg mig ikke vigtigt”. Fuldt stop!

Sådan lyder det, når du er i din partners butik:

Du lytter aldrig til mine meninger, men det bliver du jo skide sur over at få at vide”.

Sådan lyder det, når du bliver i egen butik:

Når du råber af mig, er det overvældende for mig, og jeg mærker, at jeg trækker mig ”. Fuldt stop!

Sådan lyder det, når du er i din partners butik:

“Du råber altid af mig, men det gider du jo heller ikke at høre på!”.

Kan du se forskellen? Dels så fortæller du kun, hvad oplevelsen føles fra din butik. Samtidigt foretager du INGEN konklusioner på din partners vegne.

NÅR DU MODTAGER KRITIK

Det er svært at få noget at vide om sig selv, som ens partner ikke er tilfreds med. Her er det ofte tilfælde, at vi går i forsvar. Dels ved at benægte, at vi har fejlet, men også ved at pege fingre af vores partners måde at være på. Her er det igen vigtigt at blive på egen banehalvdel, og holde sig langt væk fra sin partners forretning.

Sådan lyder det, når du bliver i egen butik:

Jeg er virkelig ked af, at du ikke føler, du får plads til at sige din mening”. Fuldt stop!

Sådan lyder det, når du er i din partners butik:

Ej, det passer jo overhovedet ikke og som om, at du er bedre selv!”.

Sådan lyder det, når du bliver i egen butik:

Jeg kan godt se, at det ikke gør noget godt for vores forhold, at jeg råber”. Fuldt stop!

Sådan lyder det, når du er i din partners butik:

“Der sker vel ikke noget ved, at jeg hæver stemmen?! Og hvad så med forleden, hvor du gjorde det samme?!”.

HUSK, at du ikke har ansvar for, hvordan din partner reagerer eller modtager informationen. Til gengæld har du 100% ansvar for at levere og modtage din information ansvarsfuldt. 

Rigtig god samtale i egen butik.

KH

//Mikkel

COACHING: Tag ansvar for dit liv
og dine relationer

Kontakt mig for en gratis og uforpligtende samtale (15 min.), hvis du vil arbejde med selvudvikling, relationer og personlig vækst. 

Læs mere om min coaching her.